محققان یک درمان بالقوه ی مبتنی بر گلیسین را برای بیماری کبد چرب غیر الکلی کشف کردند

3دسامبر 2020- یک مطالعه جدید نشان داد که کمبود اسید آمینه ی گلیسین در ایجاد بیماری کبد چرب غیر الکلی یا NAFLD نقش دارد. همچنین محققان پیشنهاد کردند که رفع این کمبود، ممکن است کلید درمان این بیماری در آینده باشد.

نویسنده ارشد این مقاله، پرفسورY. Eugene Chen ، استاد پزشکی داخلی و جراحی از مرکز قلب و عروق Michigan Medicine Frankel ، می گوید: ما یک مسیر متابولیکی جدید و یک درمان بالقوه جدید را کشف کرده ایم. تیم وی با محققان دانشگاه میشیگان، دانشگاه ایالتی وین و موسسه فناوریTechnion همکاری کردند.

پرفسور Chen، گفت: نیاز زیادی به گسترش گزینه های درمانی جدید برای بیماران مبتلا به NAFLD وجود دارد. اگرچه این بیماری شایع ترین بیماری مزمن کبدی است اما در حال حاضر هیچ داروی تایید شده ای برای درمان آن وجود ندارد.

نویسنده اصلی این مقاله دکتر Oren Rom، از مرکز تحقیقات قلب و عروق Michigan Medicine Frankel ، گفت: این تیم بر روی رابطه ی درک نشده ی بین متابولیسم تنظیم نشده ی این اسید آمینه وNAFLD ، متمرکز شده اند.

دکتر Rom، گفت: به طور خاص، مقدار کم گلیسین موجود در خون بیماران مبتلا به NAFLD و بیماری های مرتبط با آن از جمله دیابت، چاقی و بیماری های قلبی عروقی به طور مداوم گزارش شده است. مطالعات ما نه تنها توضیحی متابولیکی برای متابولیسم معیوب گلیسین در NAFLD ارائه داده است، بلکه یک درمان بالقوه مبتنی بر گلیسین را نیز کشف نمودیم.

محققان با استفاده از یک تری پپتید معروف بهDT-109 ، توانستند ترکیب بدنی و چندین معیار دیگر را در مدل های موش مبتلا به NAFLD، بهبود بخشند.

نویسندگان اظهار داشتند: درمان مبتنی بر گلیسین با تحریک اکسیداسیون اسیدهای چرب کبدی و سنتز گلوتاتیون، NAFLD را کاهش می دهد، بنابراین ارزیابی بالینی این روش را تضمین می کند.

منبع:

Science Translational Medicine.doi.org/10.1126/scitranslmed.aaz2841.

https://www.news-medical.net/news/20201203/Researchers-uncover-potential-glycine-based-treatment-for-NAFLD.aspx